17.08.2019 (sobota), 17.00
oprowadzanie kuratorskie po wystawie Wiosna (lato, jesień, zima) Ludów
Kornelia Binicewicz/Ladies on Records – DJ set
BWA Tarnów, ul. Słowackiego 1
wstęp 1 zł
Wielokulturowość to fakt rzeczywisty społeczeństw o żywej i dynamicznej historii, monokulturowość zaś to fakt polityczny, budowany przez inżynierów i strategów. Józef Bem, bohater europejskich XIX-wiecznych walk niepodległościowych, wychwalany w Polsce, na Węgrzech, został również doceniony w osmańskiej Turcji. Nie każdego imigranta czy uchodźcę politycznego jakim był Bem, Sułtan przyjmował do swej armii i mianował Paszą. Nie każdemu też przekazywał władzę nad oddalonym od tysiące kilometrów Aleppo. Murad Pasha, jakim się stał Józef Bem po przejściu na Islam, nie porzucił swej miłości do ojczystego kraju. Stał się nie tylko symbolem walk wyzwoleńczych, ale również archetypicznym ambasadorem wielokulturowości.
Historia często ulega „ulepszeniu”, „poprawieniu” czy „wyczyszczeniu”. Muzyka, która jest narzędziem mojego opowiadania o historii, nie podlega łatwej korekcie. Muzyka, w wielości źródeł i nagrań, jest jak strumień świadomości – słychać w niej różne opowieści, historyczne oraz kulturowe wpływy. Muzyka polska, węgierska i turecka mogą nam się wydawać odległe i ze sobą niepowiązane. Geografia nie jest jednak jedynym wyjaśnieniem podobieństw i różnic w muzyce. To, co esencjonalne w muzyce to ludzie - ich poszukiwania oraz inspiracje. W swoich eksploracjach muzycznych sięgam do lat 70. – czasu rewolucji politycznych, społecznych i kulturowych. Okres ten to triumf lokalności w muzyce, wyniesionej do wymiaru globalnego dzięki ówczesnym nowinkom technologicznym, elektryfikacji instrumentów muzycznych, modnym trendom. To czas marzeń o wolności, niepodległości i przekraczaniu granic. Turecka muzyka psychodeliczna, wywodząca się w prostej linii z anatolijskiej muzyki folkowej, świetnie komponuje się polskimi i węgierskimi brzmieniami z lat 70., często opartymi o ludowe pieśni, poezję narodową, para mitologiczne historie o dalekich rubieżach. Polskę, Węgry i Turcję łączyło i wciąż łączy wiele…
Kornelia Binicewicz jest pisarką, kuratorką, badaczką muzyki z lat 60.–80. i kolekcjonerką płyt. Kilka lat temu przeniosła się do Stambułu, by odkrywać muzykę w wykonaniu tureckich kobiet. Binicewicz wyławia wątki nietypowe, takie jak głos feministyczny z lat 80. czy kultura afro-turecka. Jest kuratorką kompilacji na płytach winylowych: Uzelli Psychedelic Anadolu (2017) i Turkish Ladies. Kobiece śpiewaczki z Turcji 1974–1988 (2018). Jej sety łączą muzykę turecką z zachodnimi aranżacjami.
Kornelia Binicewicz, fot. Esra Özdoğan
WYDARZENIE TOWARZYSZY WYSTAWIE
Wiosna (lato, jesień, zima) Ludów
Népek Tavasza (Nyara, Ősze, Tele)
Halklarin Bahari (Yaz, Sonbahar, Kış)
29.06-11.09.2019
artyści
Kornelia Binicewicz, Attila Csörgő, Nikolay Karabinovych, Funda Gül Özcan, Dan Perjovschi, Lia Perjovschi, Dorota Podlaska, Daniel Rycharski, Jacek Staniszewski
autorzy Panoramy Siedmiogrodzkiej/Bitwy pod Sybinem
Michał Gorstkin-Wywiórski, Tihamér Margitay, Tadeusz Popiel, Zygmunt Rozwadowski, Leopold Schönchen, Béla K. Spányi, Jan Styka, Pál Vágó
kuratorzy
Krzysztof Gutfrański, Monika Weychert
W DALSZYM PROGRAMIE WYSTAWY
7.09 (sobota), 15.00
Andrzej Szpunar, Wóz taborowy zaprzęgnięty w woły – wykład/Dworzec PKP, pl. Dworcowy 4
przyjście do BWA Tarnów (30 minut)
16.30 oprowadzanie kuratorskie po wystawie
Jacek Staniszewski, ASCATS – eksperyment akustyczny/prezentacja
PROGRAM DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
29.08 (czwartek), 10.00
Agata Dymańska, Tajemnica Parku – warsztaty
koszt 10 zł, liczba miejsc ograniczona (obowiązują zapisy: edukacja@bwa.tarnow.pl)
30.08 (piątek), 10.00
Aleksandra Kubisztal, Piątek z Panoramą – warsztaty
koszt 10 zł, liczba miejsc ograniczona (obowiązują zapisy: edukacja@bwa.tarnow.pl)
PARTNERZY
Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Muzeum w Krośnie, Muzeum w Łęczycy, Muzeum Niepodległości w Warszawie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Miasta Tarnowa.
MECENAS BWA
Grupa Azoty S.A.