Szymon Kobylarz


Szymon Kobylarz – malarz, twórca video, makiet, sytuacji przestrzennych.
Jeden z najciekawszych przedstawicieli młodej sztuki śląskiej. Studiował malarstwo i świadomie od niego ucieka. „Staram się, żeby każdy mój projekt był przynajmniej w części eksperymentem, nowym doświadczeniem.”

W pracy „0328012321” sentymentalnie powrócił do początków studiów. Przywrócił do życia stary aparat telefoniczny na kartę, który ciągle dzwonił w akademiku, choć nikt nigdy nie podnosił słuchawki, dźwięk naturalnie wtopił się w przestrzeń. Potem aparat znikł. Po kilku latach Kobylarz odszukał go i na nowo ożywił. Telefon już nie dzwonił, po podniesieniu słuchawki słyszało się jego historię. W serii „Rysunków niewidzialnych” pierwszy raz zagrał z iluzją. Na zajęcia z rysunku domalował na ścianach pracowni zacieki, wzorując się na rzeczywistych plamach. Potem malował również puszki kryjące instalację elektryczną i kratki wentylacyjne. Z założenia miały być jak najmniej rozpoznawalne jako dzieło i jako artystyczny gest. Jako elementy przypadkowe i naturalne dawały możliwość manipulacji realnością i iluzją.

Niektórym kolegom musiałem pokazywać je palcem, bo były trudne do odróżnienia od prawdziwych plam. Fascynowało mnie właśnie to zmylenie widza,wprowadzania w błąd.”

Ingerencją w fizyczną przestrzeń była aranżacja w klubie studenckim „Koncynder” w Chorzowie. Zmultiplikował drzwi w korytarzu prowadzącym do klubu oraz toalety męskiej i damskiej. Troje drzwi prowadziło do pomieszczeń rzeczywiście użytkowanych, reszta, dodana przez artystę, pozostała zamknięta.
Chcący skorzystać z toalety i nieświadomi faktu artystycznej interwencji zostali wplątani w łamigłówkę. Kartki umieszczone na drzwiach niczego nie wyjaśniały, bo żadna nie dawała jednoznacznej wskazówki. Zabawę w budowanie sytuacji przestrzennych artysta kontynuuje w makietach, wykonywanych przez siebie
z wielką precyzją. Na obronę dyplomu przygotował makietę instytucji do popełniania samobójstw wykonaną w skali 1:1,5. „Przeskalowanie było potrzebne do stworzenia prawie realnego świata, niewielkie zachwianie, przesunięcie w stosunku do rzeczywistości powoduje dystans i przypomina, że to tylko sztuka.”

Na wystawie „Betonowe dziedzictwo” pokazał nadpalone makiety – postapokaliptyczne wizje ruiny modernizmu, wśród nich m.in. Superjednostkę – jeden z największych bloków mieszkalnych w Polsce, usytuowany w centrum Katowic na żelbetonowych słupach (pierwszy raz użytych przez Le Corbusiera - ojca architektury modernistycznej). „W makietach modernistycznych budynków zdecydowanie mniej interesuje mnie ich katastroficzna strona, futurologia, bardziej destrukcyjny wpływ czasu. Symuluje jego oddziaływanie na te budynki, badam jak mogłyby wyglądać pod wpływem pożarów, kruszenia, zarastania, wszelkiego niszczenia mającego miejsce w jakimś bliżej nieokreślonym, wyludnionym miejscu.”

Pracą, która dobrze oddaje charakter jego działań jest „Alegoria malarstwa (Pracownia malarza)”, przedstawiająca wycinek muzeum, z wszystkimi jego atrybutami – barierką oddzielającą widza od dzieła oraz krzesłem osoby pilnującej, z gazetą i szklanką niedopitej kawy. Na ścianie wisiał niewielki obraz, który w rzeczywistości był wpuszczoną w ścianę makietą, która oglądana z dystansu do złudzenia przypominała płaskie płótno. „Obraz” przedstawiał śpiącego w pracowni artystę. W przeciwieństwie do znanych z historii sztuki autoportretów malarzy we własnych pracowniach, malarz w pracowni Szymona Kobylarza nie oddawał się pracy, a spaniu. Malarstwo najwyraźniej go znudziło. Swobodne korzystanie z wielu mediów charakteryzuje działania Szymona Kobylarza, których nie sposób prosto sklasyfikować. Widoczna jest postawa badacza, który dociekliwie podąża tropem swoich zainteresowań.


Szymon Kobylarz – (ur. w 1981 r. w Świętochłowicach) studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na wydziale malarstwa w pracowni prof. Jacka Rykały (2002-2007). Pracuje jako asystent w pracowni malarstwa prof. Zbigniewa Blukacza. Członek grup artystycznych „Wakacje z Duchami” i „Ośmiornica”.


http://szymonkobylarz.blogspot.com/
http://osmiornica.blogspot.com

Wystawy indywidualne:
2008 - „Niesamowite jonoloty antygrawitacyjne“, Galeria Baszta Czarownic, Bałtycka Galeria Sztuki, Słupsk,
2007 - „Architektura wnętrz“, Galeria Okna, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa,
2006 - „Architektura“, Galeria Wytwórnia Sztuki, Warszawa,

Wystawy zbiorowe:
2008 - „Tribute to Wróblewski“, Galeria Program, Warszawa i Galeria Pies, Poznań,
2008 - „Reisefieber“, Rondo Sztuki, Katowice,
2008 - „Establishment jako źródło cierpień“, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa,
2008 - „W sprzecznym mieście. Dokumenty tożsamości”, Galeria Manhattan, Łódź,
2008 - „Śląsk Aktiv” - Galeria BWA, Katowice,
2008 - „Spisek sztuki - Sektor X”, Galeria Sektor I, Katowice,
2007 - „Beneath the concrete”, Żak Gallery, Berlin,
2007 - „Betonowe dziedzictwo. Od Le Corbusiera do blokersów”, CSW Zamek
Ujazdowski, Warszawa,
2007 - „hmm...wystawa problemowa“, Galeria Arsenał, Białystok,
2007 - „Re(ko)nesans malarstwa“, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice,
2007 - „Skin and bones“, Galeria XX1, Warszawa,
2006 - „12,6 m²” wystawa pracowni rysunku Lesława Tetli, Galeria 5, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice

< wstecz