Sława Harasymowicz
Jest już dzień jasny (Ordre de bataille)
18.05-24.06.2018
Czwartek 17.05.2018, g. 18:30 - otwarcie wystawy i oprowadzanie artystki / Opening
[Wernisaż połączony z otwarciem wystawy Malowane domy. Władysław Hasior i Zofia Rydet]
W programie:
Środa 16.05.2018, g. 12:00 – spotkanie z artystką / ASP Kraków (sala B, pod aulą), pl. Matejki 13 // Artist’s talk
Piątek 18.05.2018, g. 19:30 – Noc Muzeów – warsztaty i spotkanie z artystką / dla dzieci lat 6+ z rodzicami/opiekunami, opłata 1 zł, obowiązują zapisy: kubisztal@bwa.tarnow.pl // Workshop
Niedziela 27.05.2018, g. 15:00 – oprowadzanie po wystawie, wstęp w cenie niedzielnego biletu na wystawę:1 zł / oprowadzanie połączone ze spacerem po wystawie Malowane domy. Władysław Hasior i Zofia Rydet prowadzonym przez Joannę Trznadel z Muzeum Tatrzańskiego // Tour of the exhibition
Dni Miasta Tarnowa 22.06, g. 17:00 – Jerzy Harasymowicz: Salon Poezji na wystawie // Jerzy Harasymowicz: Salon of Poetry
W centrum wystawy znajduje się krótki raport z walk jednego z batalionów, w okolicach Tarnowa we wrześniu 1939 roku. Autorem raportu jest dziadek Sławy Harasymowicz, którego artystka nigdy nie poznała.
Wśród źródeł inspiracji jest wojskowy podręcznik pracy dowódcy, także autorstwa dziadka artystki, oficera przedwojennej armii polskiej o korzeniach na pół-ukraińskich, na pół-niemieckich. Rozdziały zawierają praktyczne reguły zasad dowodzenia jak rozkazywanie, karanie i nagradzanie, podkreślając kluczową rolę ćwiczenia w wyrabianiu spójności duchowej, hartu ciała i ducha.
Raport urywa się tuż przed ostateczną katastrofą. 79 lat później wystawa w Tarnowie śledzi napięcia między pamięcią a zapominaniem, tym co było i tym, czego już nie będzie. Niejako w tle, projekcja wideo, grafika, mural i dźwięk nakreślają wzory ideologicznego dyscyplinowania pamięci, wyobraźni i jednostki jako elementu ciała zbiorowego.
At the centre of this exhibition is a concise report of a military unit's progression through southern Poland, including a breakthrough into Tarnów during the Polish defensive campaign in September 1939. The report was written by the artist’s grandfather, whom she never met.
Among other sources of inspiration is a military leader’s handbook, also authored by the artist’s grandfather (pre-war Polish Army officer of Ukrainian-German descent). Chapters provide practical advice including the correct ways of giving orders, punishing, and rewarding. They emphasise the critical function of physical exercise in strengthening the body as well as the unity of the collective spirit.
The document ends just before the ensuing military catastrophe of the September Campaign. 79 years later the exhibition in Tarnów traces tensions between memory and forgetting. Harnessed as a backdrop to the on-going battle over social amnesia, moving image, print, mural and sound attempt to visualise patterns of ideological disciplining of memory, imagination, and the personal as part of the collective body.
Sława Harasymowicz - artystka wizualna, absolwentka Royal College of Art London (2006) i Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (1997), aktualnie przygotowuje doktorat w oparciu o projekt artystyczny w Central Saint Martins w Londynie. Wystawiała m.in. w londyńskim Muzeum Freuda (2012) i w Poetry Library w ośrodku Southbank Centre London (2016), jej prace pokazywane były m.in. na wystawie The Trouble With Value (Bunkier Sztuki, Kraków, 2017). Posługuje się rysunkiem w formie m.in. publikacji, instalacji i interwencji site-responsive. Dwukrotnie otrzymała nagrodę V&A Illustration Award, stypendium Arts Foundation, jak również stypendium artystyczne Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). Interesuje ją szeroko rozumiana narracja. Problematyka przekazu, komunikacji, napięcia na linii słowa - obraz; tożsamość.
Sława Harasymowicz is a visual artist, a graduate of the Royal College of Art London (2006) and the Jagiellonian University Kraków (1997). She is currently developing a PhD project by practice in Fine Art research at Central Saint Martins College of Art and Design, London. Her solo exhibitions have included, among others, The Freud Museum, London (2012) and The Poetry Library, Southbank Centre London (2016) and her work was recently shown as part of The Trouble with Value at Bunkier Sztuki, Kraków (2017). Harasymowicz works with a diverse range of media including drawing, screen printing, lens based, digital media, found footage and text, and her projects often take the form of installations and site-responsive interventions. Her graphic novel adaptation of Sigmund Freud’s Wolf Man was published in London in 2012. She was twice a winner at V&A Illustration Awards and was also awarded the Arts Foundation Fellowship.
Partnerzy / Partners
Przygotowania do wystawy artystka rozpoczęła w ramach stypendium artystycznego przyznanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). / Harasymowicz’s research for the project exhibited at BWA Tarnów was supported by artistic scholarship from the Polish Ministry of Culture and National Heritage (2016).
Projekt finansowany z budżetów Miasta Tarnowa i Województwa Małopolskiego. / The project financed from the budgets of the City of Tarnów and the Małopolskie Province.
Fot. Artur Gawle